Univerzális projekt menedzser

2013. március 12. - Privatdetektiv Josef Matula

Létezik-e ilyen és ha igen, mitől, hogyan válhat valaki azzá? 

bigstockphotonetworking548584.jpg

Adaptáció

Ahogy az orvostudományban mondják. Rövid fogalmi magyarázata: alkalmazkodás a lét feltételeihez. Esetünkben a lét = a projekt. Meglátásom szerint egy projekt menedzsernek alkalmazkodni kell tudni a legjobban. Ez az alap, mert enélkül egészen egyszerűen egyetlen PM sem maradhat életben (azaz a szakmában). A projekt során felmerülő helyzetek kezelése fontos és döntő jelentőséggel bíró elem, ahogy a projektek életciklusában résztvevő szereplők kezelése. Mindenhol ugyanazokkal a fogalmakkal és erőforrásokkal találkozunk: projekt van és programozó, de a különbséget talán Kocsis Zoltán sem tudná elzongorázni.

A globális szintű, teljes környezet- és közegváltásokhoz szeretnék most egy kis segítséget, némi támpontot adni, megkönnyítendő az alkalmazkodást, az adaptív beépülést.

Nagyból kicsibe

Multiban, nagyvállalatnál voltál fogaskerék a gépezetben és most kisfőnök leszel egy még kisebb cégnél. 

  • ügyfél: mindenki a tulaj haverja vagy tőle várja a tulaj a felemelkedés, így hímestojásként kell bánni vele, ráadásul ettől hamar vérszemet kap és elkezd vele visszaélni - próbálj a kedvében járni, lelkizz vele, rajongj egy kicsit érte és megszelídül;
  • főnök: vagy saját szakterületéből kinőtt szabadúszó vagy öreg, ravasz róka értékesítő - mindkettőt irányítanod kell, mert az előbbi mindig bizonytalan és kétkedő, míg az utóbbi mindent bevállal és mindenkit elad tízszer;
  • kollégák/programozók: zsenik és örültek egyaránt lehetnek a csapatban - légy felkészülve mindenre
  • alvállalkozók: csak ügyes középiskolásokra vagy egyetemistákra van pénz - szóval irány a facebook vagy az expressz.hu;
  • folyamatok: ahogy éppen alakítod - szabad a pálya, de nem árthat a körültekintés.

Kicsiből nagyba

Bedőlt a garázscég vagy eleged lett a tulajból, viszont egy fejvadász beajánlott egy multihoz és fel is vettek

  • ügyfél: az IT az üzleti területeknek dolgozik (marketing, termékfejlesztés, pénzügy stb), akik ősi harca egymással és az IT menedzsmenttel végtelenül lelassítja a tempót - mindent rögzíts írásban és archiváld örökre az erről szóló emailt és légy türelmes (előbb-utóbb lesz projekt, ami befejeződik);
  • főnök: a szamárlétrát a cégnél évek alatt végigjárt jó katona, nem túl magas IQ-val, de kiváló helyismerettel VAGY kívülről érkező, szupersztárnak beállított elismert szakember - a lényeg, hogy végezd a dolgod és minden javaslatodat úgy formáld, mintha az ő ötlete lenne, így biztos a nyugdíjad a cégnél;
  • kollégák/programozók: kicsit befordult, "ahétenezmárnemleszkész" arc poetica mentén dolgozgató motorosok, akik bármit megcsinálnak, ha rájössz, mi a varázsszó vagy a varázssüti(csoki?) - csak rá kell jönnöd
  • alvállalkozók(beszállítók): fontosságuk teljes tudatában lévő közepes vagy nagyobb cégek, általában rutinos kapcsolattartókkal és pm-ekkel - óvatosan kérdezz és kérj, az első árajánaltot mindig oszd el kettővel, onnan tárgyalj tovább, a határidők előtt egy héttel kezd el ütni a fejüket, mert egyébként a határidő napján derül ki, hogy a) tőled várnak 3 hete valamire, ezért nem csinálnak semmit b) egy másik ügyfélnél tüzet olt az egész cég, ezért nem csinálnak semmit;
  • folyamatok: több ezer oldal, a valósággal kapcsolatban nem lévő szabályzatrendszer - ha a józan eszed alapján valamilyen folyamat túl egyszerűnek tűnik, vonj be egy komplájenszest.

Szabályozatlanból szabályozottba

Főleg amerikai cégeknél érkezik az anyavállalattól a policy-hadsereg "áldásként" a mindennapokba:

  • ügyfél: a) lakossági ügyfeles cégnél mindenki mindent jóvá akar/kell hagyjon - tervezd bele az ütemezésbe, hogy egy projekthez kapcsolódó kétsoros kommunikációból 4 oldal lesz, amit 1-3 hónapig masszíroz a jog, a kommunikáció és az összes ügyfélszolgálat b) vállalati ügyfélhez nem nyúlhatsz a kapcsolattartó(k) nélkül - ne is nyúlj :)
  • főnök: biztonságra játszó kisöblű technokrata - ha nem állsz be a sorba kicsinál a procedúralapú szemléletével - ez alapján dönts, hogy elfogadod vagy menekülsz; 
  • kollégák/programozók: képességeiktől függetlenül jobban ismerik a szabályokat, így ha olyat szeretnél, ami ellenkezik a vonatkozó szabályzatban leírtakkal, jelezni fogják - használd gyakran az "én felelősségemre" mondatot vagy ennek szinonímáit, ha haladni szeretnél;
  • alvállalkozók: a beszerzési osztályon keresztül vezet minden út vagy pusztulásba - ha érted mire gondolok;
  • folyamatok: olyan szövevényes szabály- és folyamatrendszer, hogy 5 éve dolgozik 10 ERP specialista, hogy leképezze, sikertelenül - itt is a józan eszedre hagyatkozz, másnak nincs értelme.

Szabályozottból szabályozatlanba 

Mind hazai cégeknél, mind lazább felfogású, szigetszerű és individuális vezetésre építő nemzetközi cégeknél előfordul, hogy minden úgy van, ahogy a környéken lévő legkarizmatikusabb vezető, szakember akarja:

  • ügyfél: lehet a kapcsolat a tiéd, ha rádbízzák, meg akkor is ha nem - a megfontoltságoddal írd felül a lelkesedést, ha nem akarsz olyan felelősséget, amiért nem fizetnek;
  • főnök: jóárasított öltönyben és egy szép doxa replikával felfegyverzett nagydumás-improvizálós, közepesen tehetséges vezetőbe könnyen bele lehet szaladni - legyen képed, hogy te mit akarsz és könnyen túlélheted, túllépheted (ellenkező esetben általában átírja a prezentációdon a nevedet a sajátjára és jól megél belőled)
  • kollégák/programozók - te vagy a főnök, ha legitimálod magad néhány csocsó győzelemmel, közös ber... vagy alkalmazodás a szokásaikhoz, legalább átmenetileg;
  • alvállalkozók: általában nincs, de ha kell, akkor vagy van valakinek ismerőse, aki jó lehet vagy lehet neked is - ha pár éve már mocorogsz, dolgozol pm-ként akkor lesz nálad a tarsolyban pár név, email;
  • folyamatok: vannak szabályzatok, de nem nagyon vannak frissítve vagy csak az tudja mi van benne, aki írta - ha a mindennapi munkában beleütközöl (esetleg számonkérik, miért nem tartod be) érdemes kicsit időt szánva rendbe tenni vagy javaslatot tenni az aktualizálására.

Megrendelőtől beszállítóhoz

  • ügyfél: általában arrogáns, nagyképű, semmihez sem értő pm-katonák ülnek a túloldalon - ismerős? :) ennél a váltásnál a legfontosabb fejlesztendő képességek: alázat és türelem
  • főnök: vagy maga a tulaj vagy a tulaj által jóképességűnek gondolt alapító alkalmazott/frissen felvett, megrendelőtől érkezett kisfőnök - kiszámíthatatlanságra, tűzoltásra és későn kapott, pánikolós utasítások elhárítására kell gyúrni lélekben;
  • kollégák/programozók: okos srácok dolgoznak általában a szoftverfejlesztő cégeknél, csak a saját napi rutinjukból, komfortzónájukból ne kelljen kimozdulni - Doktor Csernus és Dr. Ranschburg Jenő keverékeként kell a lehető legmagasabban tartani a hatékonyságot és empatikusan ápolni mindenki lelkét; 
  • alvállalkozók: mindenki alvállalkozó, még talán te is... az alvállalkozók havonta számláznak, de legalábbis tökmás mérföldkövenknél, mint amikor a cégünknek bevétele van - építs ki jó kapcsolatot, hogy ne legyen gond a számlák csúszásával;
  • folyamatok: általában ISO XXXXX miatt vannak szabályzatok, csak nem figyeli senki, betartják-e őket - törődj  te is a projekteddel, majd az éves auditnál legyártásra kerülnek a hiányzó dokumentumok (vagy nem).

Beszállítótól megrendelőhöz

  • ügyfél: az ugye mi magunk vagyunk :)
  • főnök: SVP-k, VP-k, board membörök varázslatos világába kerültél - az tekintsd elsődlegesen főnöködnek, aki a szabadságigénylésedet engedélyezi és a fizetésemelésed aláírja;
  • kollégák/programozók: nyakkendők, öltönyök és kosztümök gazdag jelenléte lehet jellemző - a tudásszint nem mindig párosul a megfelelő öltözékhez: a kevesebb, de értelmes tartalmakat hordozó emailekkel kirakott sárgatéglás út vezet a jó irányba;
  • alvállalkozók: tudod, az a sok béna, semmihez sem értő, mindig csúszó beszállító - soa ne felejtsd el, honnan jöttél;
  • folyamatok: a nagyvállalati, túlbúrjánzó szabályzat-szövedékre vonatkozó ajánlásunk a kicsiből nagyba szekcióban fellelhető.

Miért fontos az alkalmazkodás?

Mert a PM főnök főnöki jogkör nélkül, szakember mély szakmai ismeretek nélkül szerepbe "kényszerülő" zsonglőr, akinek ráadásul sok-sok érdeket kell megfelelően elegyítenie, ahogy az érdekképviseleti posztban megfogalmaztam. Így az érdekek kezelésével párhuzamosan az adaptációs képességünk magas szintje segít minket, projektvezetőket a kaméleoni lét optimális és eredményes megéléséhez.

facebook_small.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://derrickesharry.blog.hu/api/trackback/id/tr695120637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.