Derrick és Harry Projektmenedzsment Blogja

TOP 10 dolog, amit az igazi programozók utálnak

2016. június 05. - TanacsLajos

blogotutalok.jpg

Bizonyos szemszögből az emberiség két jól elkülöníthető csoportra oszlik: programozókra és nem programozókra. Hogy jobban megérthessük a programozók különleges és mások számára nehezen érthető lelkivilágát (mert igen, lelkük bizony nekik is van), összegyűjtöttük azt a top 10 dolgot a világegyetemben, amit az igazi programozók a szívük mélyéről gyűlölnek. Adjunk a sztereotípiáknak, lássuk hát a toplistát, fordított sorrendben!

10. helyezett: Megbeszélések

Egy igazi programozó számára mélyen lenézendő dolog minden olyan munkának titulált tevékenység, ami számítógép nélkül zajlik. A meeting ennek egy kiemelten gusztustalan formája, ahol az emberek órákon keresztül tépik a szájukat eredmény nélkül: mennyivel egyszerűbb lenne chat-en pár sorban lenyomni az egészet!

9. helyezett: Open office

Egy vérbeli fejlesztő alapvetően nem szereti az emberek közelségét. Legjobban egy magányos szobában, csukott ajtó mellett, négy asztallapnyi méretű LCD monitoron terpeszkedve, üres pizzás dobozok és kólásüvegek hűs halmától övezve tud dolgozni. Érhető tehát, mennyire elborzasztják a hatalmas, fal nélküli, emberek csordáitól terhelt nyílt irodai terek! Ilyen környezetben még az is előfordulhat, hogy hozzá szólnak, amit gyilkos pillantással próbál büntetni.

8. helyezett: Laikus beleokoskodás

Nem sok minden veri az egekig egy programozó vérnyomását annyira mint az, amikor egy nem műszaki végzettségű egyén véleményt nyilvánít műszaki munkákról, például: "Ez egy egyszerű fejlesztés, egy csekkbokszot kell csak kirakni, fél nap alatt megvan" vagy ennek a durvább formája: "Hogyhogy nem olyan egyszerű összerakni Java-ban? Én ezt Excelben simán megcsinálom fél óra alatt!" Az ilyen mondatok sárba tiporják a szoftverfejlesztés csodákkal teli, varázslatos világát, amit csak a kiválasztottak érthetnek meg igazán.

7. helyezett: Specifikáció olvasás

Sajnos a programozás sokszor együtt jár mindenféle átkozott külső megrendelővel, akik fájdalmas mennyiségű időt töltenek el azzal, hogy leírják, milyen szoftver szeretnének készíttetni. Az igazi baj csak ezután jön: a projektekben még el is várják a programozóktól, hogy el is olvassák ezeket a végtelenül unalmas irományokat. Az igazi programozó tudja, hogy ez teljesen felesleges, hiszen a megrendelőnél sokkal jobban ki tudja találni, milyen is legyen a szoftver: a specifikáció nem más, mint a kreativitás béklyóba verése.

6. helyezett: Dokumentáció írás

Ha a specifikáció a szükséges rossz, akkor a dokumentáció írás a szükségtelen rossz! Minek leírni egy már működő szoftverről, hogy mit csinál, mikor ott van a forráskód? Szerencsére a dokumentáció írás legtöbbször a rendszer élesítése utáni időszakra esik, amikor a legkönnyebben ki lehet mozogni a dolgot. Ha meg mindenképpen meg kell csinálni, akkor se érdemes túl sok időt fordítani a dologra: legkorábban három év múlva olvas majd bele valami szerencsétlen, akinek át kell venni a rendszer fejlesztését, addigra pedig az eredeti alkotó már messze jár. 

5. helyezett: Öltöny és nyakkendő

Az öltöny és a nyakkendő a legkevésbé sem menő viselet: sem Marvel képregényhősök, sem death metal zenészek nem hordanak ilyet, és a Star Wars egyik részében sem szerepel ilyesmi. Ugyanakkor a piperkőc, semmihez sem értő, haszontalan és élősködő menedzserek igen, nem csoda hát, ha ez a fajta szerelés közgyűlöletnek örvend. Magára valamit adó programozó akkor sem vesz fel ilyet, ha az amerikai elnökkel találkozik: ilyen végletes esetben egy hosszú ujjú (három számmal nagyobb és hátul kilógó) ing és egy szövetnadrág jelentik számára a hordható viseletek végső határát a ruhauniverzumban.

4. helyezett: Nyilvános szereplés

Nem sok minden tölti el olyan elementális rettegéssel egy fejlesztő szívét, mint amikor emberek elé kiállva beszélni kell. A programozó biztonságos közege a számítógép képernyője mögött van, ösztönös kommunikációs eszközei a billentyűzet meg az egér, érthető hát, hogy természetellenes és félelmetes dolognak érzi, ha beszélnie kell! Tovább rontják a helyzetet a rá szegeződő tekintetek és a rettenetes tény, miszerint beszéd közben nem lehet a Delete gombbal visszatörölni és nyolcszor újrafogalmazni, amit mondunk. 

3. helyezett: Béna technológiák

Ha igazi gyűlöletbeszédre vágyuk, kérdezzük meg a fejlesztő véleményét egy olyan technológiáról, amit ő lejártnak vagy szakmailag gyengének gondol. A .NET rajongók a Java-t gyűlölik, a hardcore C-sek a Ruby-t, és mindenki kollektíven rühelli a VB Scriptet, amit általános vélekedés szerint központi idegrendszerrel NEM rendelkező lények számára fejlesztettek ki. A béna technológiában végzett munka végletesen megalázó és tisztátalan tevékenység az igazi programozó számára, aki inkább felmond, de nem alkuszik!

2. helyezett: Más programozók kódja

Semmi, de semmi nem tölti el olyan mértékű gyűlölettel egy fejlesztő szívét, mint a tudat, hogy valaki más által írt kódba kell belenyúlnia. A művelethez képest a szarvasmarhák gumikesztyű nélkül végzett inszeminációja egyszerű teazsúrnak hat: pokoli kínok között kell megérteni valaki más nyakatekert észjárását, átlátni fertelmes, a saját kifinomult és nemes gondolkodásunktól homlokegyenest eltérő algoritmusait. Jó érzésű ember ilyen helyzetben csakis egyet tehet: kitörli és újra írja az egészet.

És végül az 1. helyezett: Popzene

Mert az IGAZI PROGRAMOZÓ METÁLOS!

 

facebook_small.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://derrickesharry.blog.hu/api/trackback/id/tr398743632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.06.05. 17:59:07

Egy a baj ezzel a poszttal: inkább sértő, mint ironikus, mert a felsoroltak nagy részét programozók és üzemeltetési szakemberek is valóban utálják (én voltam mindkettő, márcsak tudom; ) ), és nem is ok nélkül. A sorrend szerintem nem jó.
Az 1. hely az értelmetlen meetingeké (20+ év alatt kettő olyanon vettem részt, amit nem tartottam elpocsékolt időnek, pedig szinte heti rendszerességgel rendeztek ilyeneket), a 2. az egy légterű iroda. Két-három embernél több esetén szinte mindig van aki beszél, telefonál, akaratlanul zavarja a többieket.

A Bee Gees metálnak számít? Simon és Garfunkel? Lgt? Omega? Stb stb stb. ;))

És ez csak két és fél a tízből. :)

2016.06.05. 18:01:24

Hümm... hová lett amit írtam?

2016.06.05. 18:02:18

@IT jegyzet: na a blog.hu programozóit pl sokkal jobban utálom, mint a tíz pont bármelyikét :D

Bambano 2016.06.05. 18:40:32

"Az igazi programozó tudja, hogy ez teljesen felesleges, hiszen a megrendelőnél sokkal jobban ki tudja találni, milyen is legyen a szoftver:": és tényleg :)

mckmester 2016.06.05. 18:57:59

Talált.

Ifjúkorom lelki- és szakmai gondolkodása sejlik fel bölcs szavaid mögött.

Azóta

10. Meeteingek: Jártam meetingekre ahol rendszer architektúrát terveztünk. Élmény volt majdnem mind.

9. Open Office: Contractorként kellett több open office irodaházba járkálnom. Kezdetben nehéz volt, 2 perc helyett 5 percig tartott míg a monitorba gyógyult a fejem. Utána már csak a rugdosásra reagáltam.

8. Laikusok: A laikusokat a kezdetektől tanítani szoktam. Oltottam le szakmai érvekkel magát okosnak tartó, de utóbb "laikus"nak bizonyult projekt menedzsereket. És élveztem :-). Az értelmesebbje azóta a tenyeremből eszik, a többiek átmentek valami IT -tól messze eső területre.

7. Specifikáció olvasás: Vezető fejlesztőként muszáj volt. Cserébe én voltam az egyetlen aki értette mit akarnak. Ez nagy előny volt utólagos prémiumosztáskor.

6. Doksi írás: Ezt most is utálom :-). Többek között az az előnye, hogy kijössz a "kóder" státuszból. Ezt lepasszolhatod valakinek. Egyébként meg arra van a junior konzulens :-)

5. Hordtam öltönyt banki belsősként. A csajok imádták, de az összes koldus engem talált meg.

4. Nyilvános szereplés: Emlékszem az elsőre. Mint amikor a szüzességemet vesztettem el. Oktatni szeretek, demózni azóta sem . Fura.

3. VB Script: Van egy élenjáró technológia, amibe csak azzal tudtál belenyúlni. Nem egy projektem volt vele. Előtte fújoltam, utólag nem. Ugyanolyan eszköz mint a többi. A CNC marós sem szidja a kézi vésőt, mi miért tennénk?

2. Más programozók kódja: Akkor vagy igazi király, ha erre is képes vagy. Lehet szidni, lehet anyázni, de a legnagyobb szakmai kihívások egyike. És amikor rendbeteszel egy kóklerek által szétcs*szett rendszert, az nagyobb sikerélmény mint felépíteni egy újat.

1. Eddigi huszonéves pályafutásom alatt összesen két olyat ismertem aki nem "metálos" volt. Az egyik '90 -ben született így a korának tudom be. A másik a keleti harcművészetek rajongója. Nem kisebb őrület az sem.

Így kopunk ki a köztudatból, mi "klasszikus" kockák. A mostani juniorjaim már egész más világból jönnek.
Nem mintha ez baj lenne.

kergfsa 2016.06.05. 20:39:35

Hibátlan. Aki szerint ez nem ironikus az nagyon kezdőcske vagy félprofi fejlesztő csak.

Az LGT és BeeGes meg nem metál hanem csak kurva ciki:D

2016.06.05. 20:53:52

@kergfsa: ebből csak egy dolog következik: te csak egy buta pistike vagy, nem programozó. :D

Serrin 2016.06.06. 10:18:07

A metálossal nem értek egyet, bár az én zenei ízlésem is egyedi. A többi nagyon igaz. :)

2016.06.06. 11:06:22

@Serrin: a többi igaz vagy "igaz"? Mer' nem mind1... ;)

---
Végre nem mobilon lógok, tudok kicsit hosszabban írni.

10. - 9. pontra már reagáltam.
8. - ezt szerintem minden szakember utálja, nem csak az "igazi" programozók. Láttam már vízvezeték szerelőn is, hogy mennyire utálja amikor a távozása előtt nem sokkal belepofáztam a dolgába, pedig szar munkát végzett, nekem kellett utána úgy-ahogy rendbe tenni. :(

7. Ezt lehet utálni, ettől még szükséges rossz. Bár ha valaki olyan hülye, mint én, hogy érteni is akarja amit csinál, nem csak robotként leprogramozni, az nem fogja utálni... :) (szóval ez eddig 1 pont az iróniának)

6. Doksi írás. Ez megint csak nem az "igaziak" privilégiuma. Én speciel egy idő után jobban szerettem dokumentálni a szarjaimat, mint elkészíteni, de addigra már nagyon belefáradtam a korábban élvezetesnek tartott munkába.

5. Öltöny-nyakkendő - néhány nárcisztikus szépfiútól eltekintve, ki szereti? :))) (munkához kurva kényelmetlen tud lenni, ha normálisan öltözöl, ha meg kilazítod a nyakkendőt, kigombolod az ing nyakát stb., az hogy néz ki? :D )

4. Erre most mit mondjak? Pistikék egy része kifejezetten élvezi a figyelmet.

3. Újabb pont az iróniának. Értelmes szakember max. fórumokon trollkodik a technológiák ilyen jellegű köpködésével... :)

2. Háááát... ez tényleg olyan, hogy sok esetben, pláne rossz programozó előd esetében, nagyon undorító munka tud lenni. Szerencsére ebből már kimaradtam, mert COBOL, PL/I, IBM360 Assembly korában még nem nagyon volt jellemző, hogy valaki "rossz". Vagy működött a program, vagy nem.
Ami egyebet élesben használtam, ott annyira meg volt kötve a kezünk, hogy ha a tervező nem cseszte el, nem lehetett rosszul elkészíteni.

1. Hát izé... :DDD

Na, jöhetnek a helyi trollok! :D

Nazareus 2016.06.06. 12:41:34

Közel 30 éve vagyok programozó és jókat mosolyogtam az iráson. Javarészt igaz is, bár némelyik pont csak light-osan :)

sas70 2016.06.06. 12:57:32

Nem vagyok programozó, de jórészt ülnek a dolgok!
Csak a 7. ponttal vitáznék, de azzal nagyon. Sok munkaterület van, amihez a programozónak nem kell érteni, csak írja meg a programot úgy, hogy az adott területen dolgozók kényelmesen tudják használni. Ehhez pedig az kell, hogy elfogadja azt, hogy ő nem ért rézfánfütyülőgyártás folyamatához és ő se akarjon okosabb lenni annál, aki ahhoz ért.

Mr. Waszabi 2016.06.06. 13:15:25

@sas70: ez majd egy másik, nem kevésbé érdekes poszt témája lehet: mit utálnak a programozókban a megrendelők? címmel :) Kíváncsian várom.

Mr. Waszabi 2016.06.06. 13:20:21

Nem tudom, hol tetszenek élni, de néhány dolog már csak a kisiparban működik így, legfeljebb.
Erőforrás tervezés, pontos becslések és szoros határidők, amibe biztos hogy nem fér bele a "kitörli az egészet és újra írja", önhatalmúlag meg pláne nem. Nem mondom, hogy néha nem ez a hatékony, de ahhoz nyomós indok kell (pl. nagyon szrul megírt program).

KalmanBlog 2016.06.06. 14:54:54

Minden pont a helyén van és üt! 7 éves korom óta programozok, és ha nem programozhatok elvonási tüneteim vannak. Természetesen csakis _heavy_ metált hallgatok, és minden más idegesít - főleg a popzene. Nyakkendőt utoljára a ballagásomra vettem fel, de már azt is szégyellem. Az ironiát pedig az I-betűnél kell keresni. Aki nem találja, az képes még ezt a posztot is nagyító alatt elemezgetni és bírálgatni.

2016.06.06. 14:55:28

A projektmenedzser meg azt utálja, hogy ilyen kurva hosszú blogposztokat írsz, ahelyett hogy azzal a rohadt kóddal foglalkoznál, már így is két hét csúszásban vagyunk, Harrykém. :P

KalmanBlog 2016.06.06. 14:58:11

@Mr. Waszabi: "Erőforrás tervezés, pontos becslések és szoros határidők"

A határidők tervezése a fekete mágia kategória, semmi tudományos alapja nincs. Akkor lehet tudni, hogy mennyi ideig tart elkészíteni egy komplex szoftvert is tartalmazó rendszert, amikor készen van.

Persze ha erről tájékoztatnánk a megrendelőt a projekt kezdetekor, akkor kihátrálna és inkább elinná a pénzét. Úgyhogy alibiből kell egy projekt menedzser, aki projektálja a kamuhatáridőket a megrendelő felé.

halaloszto 2016.06.06. 14:59:59

Ezeknél jobban csak egyet utálnak: az okoskodó outsidereket, akik azt hiszik tudják mi az hogy programozó, meg programozás.

Mr. Waszabi 2016.06.06. 15:04:10

@KalmanBlog: dehogy. Megy az, csak gyakorolni kell :) Mondjuk a megrendelőkből kiverni a pontos specifikációt, nos, arra rámegy pár év szívás, de aki versenyben akar maradni, annak muszáj megtanulnia. Mármint a megrendelőknek.

Gazz 2016.06.06. 15:10:26

@IT jegyzet: Dehogy sértő. Magamra ismertem. :-)

KalmanBlog 2016.06.06. 15:15:50

@Mr. Waszabi: A megrendelő megtanulja, hogy hogyan verődjön ki belőle a specifikáció :-).

élhetetlen 2016.06.06. 15:17:13

Voltam én a szakmában már hardware fejlesztő, pc supportet, fejlesztés technológus, rendszer szervező, programozó, azaz csak akasztott ember nem. Úgy alakult, hogy az utolsó tizenöt év volt, amit egy keretrendszerbe ágyazott Cobollal, és abba ágyazott sql-lel töltöttem. @IT jegyzet: Hát én tudom, hogy Cobolban is lehet olyan programot írni, hogy mire kibogarászod, levakarod magad. Ha még nem láttál struktúrált programozás helyett olyat, hogy az egymás alatti if-ek betagolva kinyúlnak a lapról, és egy ilyen programot kell módosítanod, akkor nem láttál még semmit. Vagy az a kolléga, aki nem tudta, hogy egy mozdulattal legenerálhatja az adott adattábla memóriahelyét, és oda olvashat be, azon a néven, mert egyszer kapott egy mintaprogramot, azokra a nevekre olvasott be, de aztán átmozgatta, aztán számolt vele, azt máshova tette le, aztán átmozgatta, hogy ki tudja tenni stb.
És most a cikkről.
10. A megbeszéléseknél egy rosszabb van, ha nem vagy ott a megbeszéléseken. A rendszerszervező feladata az lenne, hogy a megrendelő, és a programozó között fordítson. Nos, ez nagy cég volt, és úgy adódott, hogy a rendszerszervezők elhitették a vezetéssel, vagy fordítva, hogy ők menedzserek, tehát elég, ha szétosztják a munkát, de az már nem jött össze, hogy ne menjenek bele olyanba, hogy kapok három input sort, ami betűre egyezik, és egy sorszám sincs előtte, hogy be tudjam tölteni egy kulcsos táblába. De utána mondjam meg, hogy melyik sornál futottam hibára. Egyébként összesen egy olyan „szervezőm” volt, aki képes volt egy specifikációt megírni.
9. Igen, ott is lehet zárni. A leghülyébb szitum az volt, mikor egy levélbeli megrendelőt felhívta, mert kérdésem volt, és hallottam az élő hangját, mikor válaszolt. Nem tudtam, hogy ő is abban a teremben van. Jó, akkor gyere ide.
8. A laikus, de mikor a „szerveződ” a laikus? Húzós.
4. Az elején írtam, hogy nem születtem programozónak, a PC-korszakban még ment a megtervezem, és meg is csinálom. Imádtam konferenciákon, vásárokon fellépni.
3. A technológiák nem számítanak. Az ember abban dolgozik, ami van. Franciaországban, egy képzés kapcsán csináltam egy oktatási anyagokat nyilvántartó rendszert. Az előző évben egy lengyel srác csinált egy oktatókat nyilvántartó rendszert. A munkát meg kellett védeni egy bizottság előtt. Feltették a nagy kérdést, miért ezen a nyelven. A válasz, it was given. (Az más, hogy mit szívtam az ismeretlen nyelvvel, egy franciásított windoson, rendesek voltak, rendeltek egy angol nyelvű leírást, ami meg is érkezett, mire a „mű” elkészült).
2. Katasztrófa tud lenni. A legdurvább. Adott kollégát leépítettek, elment egy kiszervezett részlegünkhöz, aztán a részleget visszavették, a sráccal együtt, de másik osztályra került. Nem hajlandó módosítani a saját programját. (A főnöke támogatja ebben, mert amit nem ők csinálnak, azt nem tudják ők elrontani), most a barátnőm szív vele, mert én eljöttem. (csak megjegyzésként, valamikor tizenhárom éve kiestem fél évre, de senkinek nem okozott gondot a programjaim módosítása. Nekem az az elvem, hogy, ha valamelyik szakember elkezd nélkülözhetetlenné válni, azaz olyan terméket gyárt, amit csak ő ért, azt azonnal ki kell rúgni, akármekkora zseninek érzi magát, vagy láttatja magát a főnökei előtt).
1. A zenei ízlés tényleg nem szakmafüggő. Az én kedvencein Placido, Carreras, nem az opraáriákkal, hanem, mikor spanyol, és olasz dalokat énekelnek, az aluljárós andoki zenészek, és a tuna (spanyol szerenád zenekarok) voltak. Persze, itt is van másik véglet, kolléganő, aki klasszikusokat hallgatott, el is merengett annyira, hogy semmi nem készült. Csak azt akartam mondani, hogy nem csak a metál pörget.

élhetetlen 2016.06.06. 15:33:03

@Mr. Waszabi: Amilyen hülye vagyok, írtam már egy hosszú kommentet, de ezt kifelejtettem. Igazad van. Újra írni csak akkor lehet egy programot, ha van, mi alapján. Ha nincs speckó, akkor csak a visszafejtés lehet az alap, ha meg már az megvan, akkor kakukk, mindegy hogy belenyúlunk, vagy újra írjuk, csak az idő számít. (Annyit azért hozzáfűznék, hogy a nagyiparban is vannak olyan rendszerek, ahol a megvett, és karbantartott dolgok mellett akár ezres nagyságrendben lógnak a beszállító által nem vállalt, és nem fejlesztett, nem karbantartott alrendszerek).

Dekatlon 2016.06.06. 15:33:51

9. helyezett: Open office

talán az lehet vele a bajuk, hogy miközben a munkájuk elmélyülést és koncentrációt igényel, az idióta kollágák a telefonjukba üvöltenek 3 méterre kőlük, vagy fűzik Micikét, vagy egymás viccein hahotáznak?

2016.06.06. 16:46:59

@élhetetlen: félreértesz. Amikor ilyesmivel foglalkoztam, még nem volt divat a mindenféle módstertan, követendő tervezési minta etc.
Leginkább úgy működött az egész, hogy legyen olvasható a program, oszt jónapot.

Index_élő 2016.06.06. 17:03:28

kiégés mint szó jellemzi az ipart, a teljes kizsákmányolás, ganéban turkálás a pöcegödörben fetrengés......

tomidny 2016.06.06. 17:31:40

Szeretek mások kódjában turkálni, de amikor megkaptam egy nyugdíjas bácsi Delphiben írt, ipari környezetben működő kódját, akkor majdnem szívrohamot kaptam :D

midnight coder 2016.06.06. 17:32:54

10. Igen, ez elég idegölő tud lenni. Különösen a daily status meetingek.
9. Ezt tenném első helyre. A fejlesztés koncentrációt igényelne, míg a körülötted lévő fehér zaj ezt szinte lehetetlenné teszi. Nekem az energiám kb. fele megy el csak ennek a kiszűrésére. Néha zenét hallgatok fejhallgatóval, de ez sem igazán jó megoldás.
8. Ebben van valami, de ez még általában kezelhető.
7. A jó speckó nagyon hasznos. A gondok akkor kezdődnek, amikor minden második mondat ellentmond az előzőnek. Illetve a fejlesztői, ha 4 évvel van lemaradva az aktuális állapothoz képest.
6. Senki sem szereti, de szükséges rossz. Jobb ma egy doksi mint egy év múlva vakarózni hogy mi miért van.
5. Nem zavar, csak ha meleg van.
4. Nem zavar, ha kell bármikor előadok bármennyi embernek.
3. Ez viszont nagyon. Különösen a VB.NET, SSIS, Reporting Services kifejlesztői fognak sokáig égni a pokolban, de ott lesznek mellettük a javascript és általában a webes gánytechnológiák kiagyalói is.
2. Ez a munkám, túlzottan nem zavar, bár jobb szeretek saját kódot írni.
1. Szeretem a popzenét, és utálom a metált.

Alick 2016.06.06. 17:55:13

10. Ha értelmes a téma, néha át is veszem a kezdeményezést. :)
9. Nope... esetleg zárt fejhallgató.
Ha valaki akar valamit, dobjon egy mélt. A külföldi főnököt is rászoktattam, mondván a verbális kommunikáció visszakereshetetlensége nem megengedhető a minőségbiztosítás szempontjából. Elfogadta. :)
8. Ha van rá idő, szívesen belemegyek az oktatásba. :)
7. Ki kell találni, hogy VALÓJÁBAN mit szeretne a megrendelő és erről jó érvekkel meggyőzni. :)
6. Doxygen és társai :)
5. Protokolláris alkalomra OK, munkára nope. :)
4. Át tudok kapcsolni dumagép módba, oktattam/prezentáltam már mindenfélét.
3. Minden technológiával van valami probléma... ha lehet én választok eszközt, ha nem akkor nem finnyáskodom.
2. Nem túl pszichopata programozó kódjával meg lehet birkózni, az openszórsz néha kifejezetten öröm. :)
1. Popzene nem, metál oké... de más zene is belefér.

élhetetlen 2016.06.06. 18:57:16

@IT jegyzet: Nem vitatkozom, hogy ki húzott le többet a szakmában, adott módszertanok pedig a tervezésre, programozásra is rendelkezésre álltak már negyven éve is. Legfeljebb voltak, akik nem tudtak róla. De én sem erről beszéltem, hanem arról, hogy tizenöt egymásba ágyazott if az nem olvasható! És nekem kellett ilyen programokat módosítani. El is jutottam odáig, hogy társaságban, a nagyfőnök jelenlétében mondtam azt, hogy, ha mégegyszer azt mondja valaki a jelenlétemben, hogy az illető (az ilyen programok írója) egyébként jó programozó, akkor kilépek. Na, ettől megkíméltek, de évekig szívtam a szar programjaival, mert ő közben másik osztályon kapott fontos munkát. (nem programozóit).

Dzsontra Volta 2016.06.06. 19:21:08

Ez egy rosszul sikerült kifigurázása az évtizedekkel ezelőtti sztereotípiáknak.
10. Megbeszélések: Növeli a hatékonyságot, ha nem mindenki csak a saját kódjaival van elfoglalva és folyamatosan sprint közben sem esik szét a csapat.
9. Open office: eleinte furcsa volt, de agilis fejlesztésnél általában ez a praktikusabb.
8. Laikus beleokoskodás: elvileg nekik fejlesztünk, ha valami nem kivitelezhető, vagy nem úgy kivitelezhető, ahogy ők gondolják, akkor gyorsabb elmagyarázni, hogy miért nem úgy lesz, mint állandóan harcolni az igazunkért.
7.Specifikáció olvasás: Scrum rendszerben hagyományos értelemben nincs ilyen :P
6.Dokumentáció készítés: Scrum, itt ezt se nagyon erőltetjük :)
5. Öltöny és nyakkendő: Prezentációra, konferenciára, hivatalos megjelenéshez rendben, munkához nem optimális, egy esztergályos sem öltönyben dolgozik.
4.Nyilvános szereplés: Van aki szereti, van aki nem, egyáltalán nem programozói sajátosság.
3.Béna technológiák: Mindegyik az amit nem arra a célra használunk, amire való.
2.Más programozók kódja: Láttam már olyat, amitől sikítva szaladtam hazáig, de junior koromban mindenki a nyakamba vágta a dokumentáció készítést, ezért már elég nehéz meglepetést okozni nekem.
1.Popzene: Ez is elég egyszerű, a popzene szar a metál jó :)

bringás bosszantó 2016.06.06. 20:04:15

A poszt és a hozzászólások tökéletesen példázzák, hogy a programozók egy szinten tengődnek a génselejtes agyhalott fideSSjobbikkdnp selejtes férgeivel.

KaPé 2016.06.06. 20:46:23

@bringás bosszantó: látod, neked van a VB script.

Egyet beszólsz kettőt kapsz 2016.06.06. 20:48:51

Kódoló majmoknak lehet hogy ezek a nyűgjeik, de szoftver fejlesztés nem csak a billentyűzet püföléséről szól.

Meetingek, levelezés, off-site események, stb adja meg az igazi zamatát ennek a szakmának. Imádok fejhallgatóval a fejemen kódolni mint mindenki, de ugyanúgy szeretek meetingekre járni, email háborúkat vívni, vagy éppen táblán rendszervázlatot készíteni. Meg kollégákkal bebaszni :o)

A poszt jó

2016.06.06. 20:50:47

@élhetetlen: nem azt mondtam (legalábbis nem azt akartam mondani), hogy nem voltak, csak nem volt divat, hájp mittoménmi körülöttük. Azért nem baszogatták a programozót a kollégái, ha nem követte az aktuális divatirányzatnak megfelelő agymenést. Mivel még internet sem volt... A szakkönyvtár nagy része meg orosz nyelven íródott... :D

IT jegyzet (törölt) · http://itjegyzet.blog.hu 2016.06.06. 20:51:37

@bringás bosszantó: mondja ezt egy fideSSes propagandista seggfej. :DDD

Köldök_szösz 2016.06.06. 21:43:31

Amennyi dolgom volt eddig programozással a 10. a legdurvább valóban

rushman 2016.06.06. 22:37:06

Ó, adná az ég, hogy specifikációt olvashassak. Mármint jó speckót. Egy kezemen meg tudom számolni, hány értelmes darabot olvastam, pedig már mögöttem van 10 év. Többnyire összecsapott, kaotikus, ellentmondó állítások halmaza. Van ember, aki ilyet szeret olvasni? Komolyan? Nahát! Akkor váljon egészségére. :)

Ú, a másik meg a más kódjának olvasása. Nekem speciel semmi bajom vele. Sőt kifejezetten érdekes megfejteni más gondolkodásmódját. Aki nem bírja más kódját, az hogy dolgozhat még ebben a szakmában? Az ideje nagy részében más kódját fogja olvasni. Ez azt jelenti, hogy utálja a munkáját... legalábbis idejének nagy részében. Remek lehet egy ilyen munkatárs. :)

Értem én, hogy irónia, de ha belegondolunk, van közte pár elég nagy hülyeség. :)

Ja igen... a másik technológia lehúzása mellett ott van még a másik egyetemének szapulása is. :) Sose értettem, mire jó ez. Mintha számítana. :P

xclusiv 2016.06.07. 00:22:52

"10. helyezett: Megbeszélések"

Ebből alapvetően kétféle van.
Van az, amikor úgy jösz ki, hogy megbeszéltétek a problémás részeket, tisztáztátok ami addig nem volt tiszta, ez teljesen rendben van.
És van a másik, amikor úgy jösz ki hogy nem érdekel mennyi van még hátra a munkaidőből te inkább hazamész. Normális munkát úgyse tudnál már végezni mert leszívták az agyadat a sok hülyeséggel. A valódi kérdésekre értelmes választ nem kaptál, de legalább összezavartak abban amiről azt hitted hogy egyértelmű. Az egésznek csak annyi "értelme" volt, hogy az öltönyös-nyakkendős réteg tudja azt prezentálni, hogy ő is dolgozik...

"9. helyezett: Open office"

Sokan vannak, jönnek-mennek, beszélgetnek, telefonálgatnak, sírnak-röhögnek, röviden: zavarnak.

"8. helyezett: Laikus beleokoskodás"

Igen, mert fogalmuk sincs a dolgokról. Van az a klasszikus mondás, hogy nem mindegy, hogy az okosok hülyéskednek vagy a hülyék okoskodnak. És amikor a laikusok akarják "megszakérteni" azt amihez nem értenek, akkor ők bizony hülyék.
Ne okoskodjon olyanokat, hogy "Ez egy egyszerű fejlesztés, egy csekkbokszot kell csak kirakni, fél nap alatt megvan", mert egy checkbox kirakása igazából nem fél nap hanem 5 perc alatt van meg, csak ugye kell mögé a logika is. Ahhoz pedig bele kell nyúlni a frontendbe, a backend-be. rosszabb esetben az adatbázishoz is hozzá kell nyúlni. És ugye dokumentálni, tesztelni, apámfasza, szóval így lesz az 5 percből 1 hónap.
Persze ugyanez igaz fordítva is, néha az általuk több hetesre tippelt "nagy" munka érdemi része pár óra alatt elkészül...

"7. helyezett: Specifikáció olvasás"

Baromság. Jó specifikációt jó olvasni.
De amit sokszor eléd tesznek, na az minden csak nem jó és nem specifikáció. 400 szavas körmondat ami nem csak az előző és a következő körmondatnak mond ellent, de önmagában se konzisztens. Bravó.

"6. helyezett: Dokumentáció írás"

Ez nem feltétlenül igaz. Ha azt várják el, hogy röviden leírjam néhány screenshot-tal a dolgot, akkor rendben van. Ha nem, akkor ott tényleg baj van.

"5. helyezett: Öltöny és nyakkendő"

Egyrészt kényelmetlen, másrészt nézd meg kik járnak öltönyben és nyakkendőben, Te se szívesen hasonlítanál rájuk. :)
De komolyra fordítva: van ahol szükséges, van ahol nem szükséges de elvárják és anyagilag kompenzálják, ezt az ember elfogadja. De szeretni azért nem kell.

"4. helyezett: Nyilvános szereplés"

A programozók általában introvertáltak. Meg amúgy általában az emberek nagy része se extrovertált, márpedig ez az ő közegük elsősorban.
Persze ez is egy skill.

"3. helyezett: Béna technológiák"

Marhaság.
Vannak az adott feladatra alkalmas és vannak olyanok amiket az adott csapat ismer. Illetve jellemzően adott még a megrendelő igénye és létező rendszer is, ennek megfelelően kell választani, és jellemzően a fejlesztési időre kell optimalizálni.
Láttam már valakit aki hallott már olyan java project-ről, ahol egy részfeladatnak az lett az optimális megoldása, hogy egy virtuális gépbe tettek egy LAMP stack-et és egy PHP lib végezte el az adott feladatot. Persze lehet azt mondani hogy gányolás, de ez így 1 fejlesztői és 1 üzemeltetői nap alatt megvolt, a teszteken megfelelt, korábban pedig fejlesztői napok mentek el arra hogy az adott feladatra létező java libeket nézegették, és a végén nem tudták eldönteni, hogy jobb lenne a legkevésbé szar java lib-et kicsontozni és rendbe tenni, vagy inkább írni kellene egy sajátot, de mindkét esetben hetekről lenne szó...

"2. helyezett: Más programozók kódja"

Ami ugye vagy más "olcsó" programozók kódja, vagy eleve elcseszett project-ben lóhalálában írt kód, ami szerencsés esetben éppen hogy működik, de legalábbis a teszteken átmegy. Aztán majd jön a meglepi amikor hozzá kell nyúlni.
Hallottam én már olyat, hogy "OK hogy ezt én írtam, de már akkor is elmondtam hogy ez egy gányolás, és ha hozzá kell nyúlni akkor legalább 2 hét lesz ezt a kódot rendbe tenni. Na akkor azt mondtátok hogy mindegy csak legyen kész tegnapra, le is írattam veletek. Na most ez munka ott kezdődik hogy 2 hét, plusz ugye a valódi fejlesztés..."

"És végül az 1. helyezett: Popzene
Mert az IGAZI PROGRAMOZÓ METÁLOS!"

90%-ban igaz tapasztalatom szerint :)

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2016.06.07. 00:58:28

Az open office tenyleg gaz. Joel Spolsky irta a blogjan, hogy amikor uj irodaba koltoztek, akkor az volt az egyik szempont, hogy olyan kialakitast tudjanak csinalni, ahol egy irosaban ket ember ul. Ugy ugyanis csak akkor van dumalgatas, ha mindketten akarjak.

Nekem volt olyan tapasztalatom, hogy negyen ultunk egy szobaban, es mukodott. Persze mind fejlesztok voltunk. Elotte ugyanannal a cegnel kb. 15-en ultunk egy masik irodaban, ott nem lehetett semmit produkalni fejhalgato nelkul, mert folyamatosan ment a dumalgatas meg a telefonalgatas.

élhetetlen 2016.06.07. 01:06:20

@IT jegyzet: Megismétlem. Tizenöt egymásba ágyazott if nem olvasható. Ez független attól, hogy nevén nevezed-e a stuktúrált programozást, vagy soha nem hallottál róla, de józan ésszel alkalmazod. És aki hallott róla, és fel is fogta, hogy miről van szó, az nem ír 15 egymásba ágyazott if-et. Az elfogadott metódusok és technikák általában nem divatirányzatok, hanem letisztult megvalósitási módszerek.
Elmesélek egy hülye szitut. Úgy 20 éve volt. Volt egy igazgatóhelyettes, aki azt mondta, hogy, mivel mindenki a prototípusról beszél, (akkor ez volt a divat), úgy, hogy nem tudja mi az, írjak már egy összefoglalót róla. A napi teendőim lekötöttek, de eljött az az idő, mikor minden leadott anyagom úgy jött vissza elfogadás után, hogy a végén ott volt a kérdés, hogy mi van a prototípussal. Na, nincs tovább, összedobtam egy egyoldalas vázlatot, hogy erre gondoltam, válasz, jó. De ismert a srác, (lusta vagyok), leszólt a könyvtárba, hogy küldjék fel a szobámba az összes könyvet, aminek a címében előfordul a prototípus kifejezés. Két, egy méteres oszlop, akármilyen nyelven. Kénytelen voltam olvasni is, nem csak írni, lett belőle egy 50 oldalas tanulmány, (meg jelent szakfolyóiratban is), és külsős is, belsős is használta, még öt év múlva is volt olyan külsős, aki mondta, hogy a kollégáinak idéz belőle. A tematikai ismeretek nem feleslegesek. A programozás szisztematikus munka kell legyen, és nem önmegvalósítás. Egy programnak mindenki számára érthetőnek kell lenni, és nem zagyvaléknak. Ennyi.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2016.06.07. 07:00:13

Ismerek ilyen embert. Rá 10-ből 8 biztos igaz.

IT jegyzet (törölt) · http://itjegyzet.blog.hu 2016.06.07. 07:11:01

@élhetetlen: de én messze nem erről beszélek...

XEP 2016.06.07. 07:15:22

Az open office és a béna technológiák valóban idegesítőek. Más kódján csak röhögni szoktam. Specifikáció meg bárcsak lenne.

Tahó Sandokan 2016.06.07. 07:39:23

10. helyezett: Megbeszélések

Annyira nincs gyűlöletlistán, ha produktív, akkor élvezhető, ha unalmas, akkor szunyálhatok :D

9. helyezett: Open office

Az open office-al még egyet értek, rohadt nagy a zaj, két elemző egymás szavába vágva telefonál az ügyféllel, mindenki össze-vissza járkál, és még ha kedvelem is a kollegákat, azért eléggé el tudja vinni a koncentrációt. 3-6 fős szobák projektenként vagy modulonként sokkal emberbarátabbak.

8. helyezett: Laikus beleokoskodás

Nem nagyon fordult elő, igazából leszarom.

7. helyezett: Specifikáció olvasás

Én szeretem, mert az azt jelenti, hogy létezik ilyen. Hány olyan kódon kellett dolgozzak, ahol egy büdös szó nem volt leírva a rendszerről, csak "nesze".

6. helyezett: Dokumentáció írás

Egy részük generálható, néha bosszantó tud lenni, hogy egy checkboxról elvárják, hogy rizsázzak 2 oldalt, mert kilóra fizetik.

5. helyezett: Öltöny és nyakkendő

Öltöny, nyakkendő nem bejövős, de egy normális ing, hozzá passzoló nadrággal, cipővel simán.

4. helyezett: Nyilvános szereplés

Az első szar. A második is. A harmadik már nem annyira. A negyedik már elmegy. Az ötödik rutin.

3. helyezett: Béna technológiák

Aki ebben kételkedik, az menjen ABAP-ot programozni, megnézem kinek marad utána olyan idegszála, ami nem szakad el.

2. helyezett: Más programozók kódja

Abból három fajta van:
- Az amiből érdemes tanulni.
- Ami kb annyira jó, mint az enyém.
- Ami olyan vacak, hogy kikopipésztelem, hogy később is röhögjek rajta. Néha gitben visszanézem ki volt az a madár.

És végül az 1. helyezett: Popzene

Öhh hát ja, kösz nem, inkább klasszikust hallgatok. Az emlegetett metál is elmegy, de nem tud lekötni. Oké, nem is vagyok a szakma ásza. :D

Tahó Sandokan 2016.06.07. 07:59:02

@bringás bosszantó: köszönjük a hozzászólást, a te eszeddel nem is blogokra kellene pazarolni az idődet, hanem várni a Nobel-díjat.

IT jegyzet (törölt) · http://itjegyzet.blog.hu 2016.06.07. 08:02:56

Úgy érzem, nem ártana egy poszt csak a megbeszélésekről... :)
Számomra általában az volt bennük a leggázosabb, hogy általában ketten-hárman beszéltek, vitáztak másik tíz feje fölött. Mert ugye amit a projekt vezetője kitalált az szent és (s)érthetetlen. Ergo a plebsznek kuss.
Ha beleszól valaki, aki ért is a témához, azt leugatják vagy ignorálják.
Ehhez miért kell feltartani órákra olyan embereket, akiknek lenne bőven tennivalójuk, a véleményükkel meg úgysem törődnek?
Egy kivétel volt e téren, amikor egy vadonatúj projektbe ész nélkül beszórtak x embert úgy, hogy szerintem egyikünk sem értett hozzá Internetes rendszer, kb. olyan súlyú, mint ma egy netbank, a cégünk részéről csupa olyan emberrel, akik életükben nem láttak neten üzemelő rendszert. Na ott kikérték a véleményünket...

2016.06.07. 10:10:23

@mckmester:
Te nem programozó vagy, hanem superman, azaz szuper menedzser. A szuper képességed, hogy tudsz programozni.

2016.06.07. 10:37:55

Ezek amúgy csak látszólag sztereotípiák, mert mindegyikben van igazság is.

Norman Nailer 2016.06.07. 12:08:30

A legjellemzőbbet kihagytad: NAPFÉNY!
A jó programozó kizárólag árnyékos helyen (jellemzően ablaktalan szuterénben) terem...

prof_bp 2016.06.07. 14:59:11

Na, ezt eléggé eltaláltad! :D Grat!

mckmester 2016.06.07. 15:45:01

@nagybalfasz:

:-)
Hízelegsz. Tegnap épp istennek neveztek, de ugyanolyan balfék kóder vagyok mint kiskoromban.
Az, hogy belekerültem olyan dolgokba, ahol az egyéb skilljeimet is fejleszteni kellett, marha nehéz volt. Volt amikor posztban leírt gondolkodás volt rám is jellemző, bár a sorrendileg nem ugyanez volt. Aztán megtapasztaltam ezt-azt. Kénytelen voltam bevállalni, mert rajtam kívül senki nem vállalkozott rá vagy mégannyira sem volt alkalmas mint én.
Talán a sok ember előtt szereplést volt legnehezebb abszolválni, de megérte az is.

"azaz szuper menedzser."

Erre ugyanazt tudom mondani mint Józsi bácsi amikor felemlegették neki, hogy beszűkült a szókincse. 3-4 emberrel még elboldogulok, de ha olyan feladatot kell delegálnom amit én magam nem tudok elvégezni, akkor már kényelmetlenül érzem magam. Nem is vállalok olyan pozíciót, ahol ezt gyakran kell csinálnom. Nem is leszek így menedzser soha és ez jobb is mindenkinek. Jól vagyok én itt a céges hierarchia alján. Voltam (nem a mostani helyemen) feljebb is, de nem tetszett.

Van egy mondásom, miszerint "A menedzsert azért fizetik, hogy helyettem aggódjon." :-)
Én meg erre a fajta munkára nem vagyok hajlandó (az alkalmasságomat meg ne firtassuk).
Hál' istennek azért még vannak cégek ahol a szakmaiságot is honorálják és nem csak a kóder -> team leader -> osztályvezető -> főosztályvezető -> etc. karrier létezik.
Van pl ahol a főnök azzal ad neked egy kulcsot, hogy "a te időd túl drága ahhoz, hogy buszon töltsed". Máshol meg ugyanehhez legalább 50 embert kell irányítanod. Így is lehet, meg úgy is.

CoIie 2016.06.07. 17:50:43

@Nazareus: "JAVA részt igaz..." :)

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2016.06.07. 21:09:28

@IT jegyzet: szerintem az első helyre az ilyen posztok kerülnek

I_Isti 2016.06.09. 17:57:19

@xclusiv: "Aztán majd jön a meglepi amikor hozzá kell nyúlni."
Hát ja. Mondjuk kolléga elmegy a cégtől, vagy más osztályra kerül, és a csúcsszupernak látszó, egyébként meg gányware excel csodáit kell tovább üzemeltetni valakinek...

mckmester 2016.06.10. 21:12:45

"gányware" :-D

Ismét tanultam valamit.

Vaki Vaki 2016.08.30. 09:58:06

@Serrin: Aki nem valami elvontabbat vagy progresszívet hallgat (legalább Pink Floyd), hanem olyan kőegyszerű dolgot, mint a metál, annak az agyszerkezete nem lehet elég kifinomult az algoritmizáláshoz. :)

<i>[mielőtt valami humortalan kiakad, ezt nevezik humornak... de azért igaz! :) ]</i>

Vaki Vaki 2016.08.30. 10:05:58

@Mr. Waszabi: "mit utálnak a programozókban a megrendelők?"

Pl. hogy ezek a hülye programozók nem azt akarják tudni, hogy pontosan mit is csinálnak ők (mit tesznek) hanem hogy miért teszik azt.
Nem az érdekli őket, hogy évtizedek alatt milyen ügyviteli rend alakult ki, hanem valami algoritmizálásra hivatkozva a rendszert szeretnék megérteni, ami meg ugye nincs, csak egy kusza szabályhalmaz.

Vaki Vaki 2016.08.30. 10:28:12

@Alick: "az openszórsz néha kifejezetten öröm"

A munkahelyen mindenféle határidőkkel ölik az embert.
Egy-egy jobb opensource projectben, "készen lesz ha elkészül" és bármikor áttervezhető, refactorálható a kód.
Még a visszamenőleges kompatibilitás is átléphető gyakran.
Na, jó programozó ezzel élni tud és valóban szép kódot hagy maga után :)

Vaki Vaki 2016.08.30. 10:33:11

@KaPé: "látod, neked van a VB script"

:)

Serrin 2016.08.30. 10:34:19

Eltűnt az összes hsz-em.
süti beállítások módosítása