Derrick és Harry Projektmenedzsment Blogja

Vállalati Praktikák sorozat: az Átszervezés

2015. június 28. - TanacsLajos

Új sorozatot indítunk útjára, amelyben megismertetjük kedves olvasóinkat azokkal a nélkülözhetetlen technikákkal, amelyek minden vezető eszköztárában megtalálhatóak, és elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikeres menedzserré váljunk vállalatunknál. Elsőként bemutatjuk minden vezetői lépés legalapvetőbbjét, a megoldást, amely akkor is beválik, amikor minden más csődöt mond: az átszervezést.

lenin_atszervez.jpg

Nem jönnek a kívánt számok? A dolgozói morál alulmúlja egy betépett lajhár lelkesedési szintjét, a cég hatékonysága alapján a paleolit érában is versenyképességi gondjai akadtak volna? Itt az ideje egy alapvető, mélyre ható, mindenkit érintő átszervezésnek!

Fontos, hogy megértsük: az átszervezés célja nem a hatékonyság vagy az átláthatóság növelése! Az ilyesmikre egy átlagos vállalatnál (különösen egy nagyvállalatnál) vajmi kevés hatással van egy reorganizáció. Ha sikerül is ilyesmi hatást kiváltani a történtekkel, akkor az csak a véletlenek bolondos játékának műve.

Az átszervezés célja az, hogy úgy tűnjön: most valami rohadtul nagy dolog fog történni, és azok, akik a céget vezetik, konkrétan csinálnak is valamit.

Az átszervezés után mindenképpen mindennek máshogy kell működnie, mint előtte. Ami eddig központosítva volt, az mindenképpen váljon decentralizálttá, ami pedig elosztottan működött, kerüljön központi irányítás alá. Ne legyenek osztályok meg főosztályok, legyenek divíziók meg részlegek. Vagy legyenek silók, mert milyen király ha minden terület csak a saját szakterületére koncentrál, illetve Jézusmária szüntessük meg a silókat, mert milyen rossz, ha senki nem vállal felelősséget a teljes termékért! 

Ugyancsak nagyon menő egyes dolgok kiszervezése, mások házon belülre hozása. Ne legyen belső informatika, a kórbizniszre kell koncentrálnunk, és költséget kell megtakarítanunk! Azonnal belülre kell hozni az informatikát, nem függhetünk a szállítóktól, és költséget kell megtakarítanunk!

Az átszervezésnek rengeteg előnye van. Fűtőanyaggal látja el a vállalat közösségi kommunikációs vonalait: már hónapokkal előtte el lehet kezdeni róla pletykálni, lehet izgulni, aggódni, találgatni, kit hova mozdítanak el, kinek ki lesz az új főnöke? Amikor megtörténik, izgatottan lehet értékelni az új helyzetet: dolgozni úgysem kell heteken át, nyugodtan lehet az átszervezésre hivatkozva semmit tenni.

Új magas rangú vezető kinevezésekor szinte kötelező érvényű az úgynevezett rituális átszervezés. Ilyenkor az új nagyvezér szimbolikusan szakít az elődje által képviselt múlttal, és ennek bizonyítékaként érkezését követő fél éven belül drasztikusan átszervezi a rábízott részleget, vagy vállalatot. Attól teljesen függetlenül teszi ezt, hogy az jól működött-e vagy sem. Az esemény célja egy spirituális élmény átélése, a múlt elengedése, hiszen az átszervezés után semmi nem lesz már olyan, mint az előző vezetővel volt. Ha a vezetőnek szerencséje van, egy monumentális átszervezés akár egy-két évig is eltarthat, addigra ő pont kitölti az elvárt hivatali idejét, és szorgos méhecskeként röppenhet tovább a következő vállalathoz, beporozni annak átszervezésre éhező bibéjét.

Az az apró hátránya megvan azért a cég átstrukturálásának, hogy azoknak rendesen megnehezíti a dolgát, akik tényleg dolgozni szeretnének a szervezeten belül. Még nehezebbé válik a döntések kicsikarása, folyton olyanokba botlik az ember, akik már nem vagy akik még nem felelősek. Olyanokba, akik hirtelen nem is tudják, mi az érvényes szabályozás. Olyan folyamatokba, amiknek nincs is gazdájuk, vagy nem érnek össze. De csüggedni ilyenkor sem kell, mert úgyis hamarosan érkezik a következő átszervezés...

A bejegyzés trackback címe:

https://derrickesharry.blog.hu/api/trackback/id/tr127578382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Epikurosz_ 2015.06.29. 10:04:31

Ha a dolgozók legalább 3x több ideig vannak a vállalatnál, mint a főnökök, akkor minden átszervezés ellenére is fog működni a cég. Mert úgyis mindenki tudja, hogy minek kell meglennie, és mi opcionális hülyeség, amit a huszonharmadik repülőrajtos hülyefőnök vezetett be. Ha hozott valamit a konyhára,amit a fazon csinált, akkor úgyis valamilyen formában megtartjuk az ötletét. Ha nem , boldogan ejtjük a dolgot, amint eltűnik. De ehhez önálló dolgozókra van szükség, akik ismerik a céget.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.06.29. 10:57:17

@_Epikurosz_: Néha éppen az a baj, ha a dolgozók túl önállók, néha emiatt nem lehet még az értelmes változtatásokat sem bevezetni.

Egyébként tetszik, hogy már Lenin elvtárs is leant akar bevezetni. :)

Csak beugrottam 2015.06.29. 11:56:23

Félelmetesen jó leírása annak ami a cégünknél évek óta folyik :-(

kosztarovics bácsi 2015.06.29. 13:00:26

Tökéletes cikk! Egy dolog maradt ki : Jó ok a kirúgásra az átszervezés. Sokat megértem, és a cégnél lévő szakembergárda a töredékére fogyatkozott.A menedzserek, az adminisztrátorok pedig osztódással szaporodtak. Ma a nagyvállalat a csőd szélén tántorog, a régi gárda pedig vállalkozóként kínlódik.

TanacsLajos 2015.06.30. 17:12:40

Köszönjük a dicsérő szavakat, a kirúgásoknak pedig hamarosan külön cikket fogunk szentelni :)

Axelock 2016.05.24. 14:40:55

Megint elolvastam, most vettem észre valamit:
"Ne legyen belső informatika, a kódbizniszre kell koncentrálnunk..."
Ez nem "kórbiznisz" (u.m. "core business") inkább?
"Kódbiznisz" az eléggé informatika szagú. :)

TanacsLajos 2016.05.29. 22:40:34

@Axelock: Persze, köszi az észrevételt, kór akart lenni, javítom :)
süti beállítások módosítása