Derrick és Harry Projektmenedzsment Blogja

Vállalati Transzformációs Gyorstalpaló

2021. január 31. - TanacsLajos

Alapvetően két típusú cég van a világon: az egyik a jól működő, sikeres vállalat, a másik meg az a másik fajta, ahol valószínűleg a kedves olvasó is dolgozik.  A cégek működésének gyökeres megváltoztatásának modern eszköze a vállalati transzformáció. A kifejezés a Transformers című rajzfilmsorozatból származik, amiben rozoga 28 éves Toyoták és kukásautók képesek másodpercek alatt plazmaágyúval és taktikai atomfegyverrel felszerelt, szuperintelligens űrrobotokká alakulni.

A vállalati transzformációktól sokan ugyanezt a markáns átalakulást várják, sajnos azonban az ilyen próbálkozások nem mindig hoznak átütő sikert. Ennek ellenére mára a transzformációk számos vállfaja alakult ki, rövid összefoglalónkban összegyűjtöttük hát a legfontosabbakat, hogy segítsünk olvasóinknak eligazodni ebben a szövevényes világban!

img_0544.jpg

Illusztráció: Derrick és Harry Blog/Wunderplan Kft

Szervezeti transzformáció

Elképzelés
A vezetőség tanácsadói segítséggel áttekinti a szervezeti hierarchiát, a kommunikációs és döntéshozatali utakat, a szerepköröket. A feltárt szűk keresztmetszeteket, szub-optimális szervezeti felépítési pontokat átszervezéssel, vezetői pozíciók megváltoztatásával orvosolja a cég.

Valóság
A nagy dérrel-dúrral beharangozott szervezeti transzformáció első hónapjait kollektív rettegéssel töltik a cég alkalmazottjai, ahol mindenki minden idejét a székébe való kapaszkodással tölti. Ennek egyik módja saját nélkülözhetetlenségük bizonygatása információvisszatartással, másik módja pedig napi 14 órányi munkavégzés imitálása. A tanácsadók hosszas kutakodás lassan rádöbbennek, hogy fogalmuk sincs, hogyan működik a vállalat, és megmentik a helyzetet azzal, hogy az eddig elosztottan működő szervezeti egységeket összevonni, a központosítottakat pedig decentralizálni kell. Ezt aztán a vállalat vezetése véletlenszerűen kiválasztott szervezeti egységekkel végre is hajtja.

Kulturális transzformáció

Elképzelés
A HR irányításával és a vezetőség bevonásával megtörténik a vállalat közös értékrendjének feltárása, a dolgozók kulturális, interakciós szokásainak feltérképezése. Az eredmények elemzése után coaching és változásmenedzsment eszközök professzionális használatával alakítja át a cég a dolgozók egymással, az ügyfelekkel és külső partnerekkel folytatott együttműködését, és hozzáigazítják a valós értékrendet a cég stratégiai irányelveiben megfogalmazottakhoz.

Valóság
Kismillió online kérdőív kitöltésével a HR hosszas küzdelemmel - esetleg külső tanácsadó bevonásával - kideríti a nyilvánvalót: a dolgozói elkötelezettség a béka segge alatti mocsár alatt elterülő agyagréteg alatt húzódó üledékes kőzet alatt van. Pánik tör ki a vezetőség körében, majd bölcsen megállapítják: a tulajdonosi szemléletet kell erősíteni a dolgozókban. Akik persze nem tulajdonosok, és nem is lesznek azok soha. E célból szórólapokat nyomtatnak, valamint a székház liftjében levő tükrökre "A változás motorja TE vagy!" feliratú matricákat ragasztanak meg asszertivitás tréningre küldenek embereket. A tulajdonosi szemlélet aztán csak nem akar alakulni, ezt a vezérigazgató szemrehányóan meg is említi évértékelő beszédében. A matricákat pedig egy hosszú hétvégén eltávolítják a liftekről, hogy kiférjen a cég nyolc alapértékét hirdető új matrica, ami az időközben elindult újabb kulturális transzformációs program hozadéka. 

Lean transzformáció

Elképzelés
A vállalati üzleti folyamatok feltérképezése után jól képzett folyamatoptimalizálási szakértők elemzik ezeket. Ezután a hatékonyabb működést, gyorsabb döntéshozatali utakat, jobb anyag- és információáramlást, a maximális üzleti érték előállítását szem előtt tartva optimalizálják az üzleti folyamatokat, és professzionális változásmenedzsment módszerekkel be is vezetik azokat a cég mindennapjaiba.

Valóság
A folyamati szakértők több hónapnyi, izzadságszagú, egész napos folyamatfelmérő workshopozás után, a workshopok során elfogyasztott pogácsától felpüffedve, csüggedten állapítják meg, hogy a vállalat semmiféle értelmes folyamattal nem rendelkezik. A szabályzatokban leírt működésről még csak nem is tud senki, a döntések véletlenszerűen születnek, az információáramlás nagy része a kávézóban történik. Kínjukban a tanácsadók mérési pontokat vezetnek be a vállalat bizonyos pontjain. A dolgozók ettől megrettenve gyorsabban kezdik el csinálni ugyanazt, amit eddig is csináltak: így bár a vállalat hatékonysága nem, de az áteresztőképessége mégiscsak javul.

Agilis transzformáció

Elképzelés
A cég működésében nem jut elég hangsúly az egyéni kezdeményezésnek és kreativitásnak, szükség van a piaci követelményekre történő gyorsabb reagálásra és rugalmasságra. Ezért a vállalat döntéshozatali struktúrája, vezetői szerepei átalakításra kerülnek: hosszú távú tervezés és hierarchikus döntéshozatal helyett egymástól függetlenebbül, ugyanakkor kooperatívan dolgozó, gyorsan reagáló, sűrűn kézzelfogható eredményt felmutató csapatok hálózatává alakul át a cég, ahol a vezetők irányító-kontrolláló szerepe támogató-segítő szereppé változik.

Valóság
A cég vezetésének ingerküszöbét eléri, hogy a világban mindenhol az agilitásról beszélnek. Mivel fogalmuk sincs róla mi lehet ez, de az agilis szó érdekesen hangzik, eldöntik, ők is agilissá akarnak válni: elképzelésük szerint ez azt fogja jelenteni, hogy a tohonya alkalmazottak sokkal gyorsabban fognak szaladgálni a folyosókon és dolgozni. Az agilis coach-ok és tanácsadók megérkezésekor a vezetőség dermedt rémülettel döbben rá, hogy az agilissá válás az ő parancsuralmi rendszerük végét is jelentené. Emiatt követelni kezdik az agilitás "testre szabását", ami végül a hierarchia, céges autók, vezetői bónuszok megtartását biztosítja, az "agilitás" pedig kimerül abban, hogy a főosztályokat squadoknak, a csoportokat meg guildeknek kezdik nevezni, az embereket meg open office-ba zavarják, és a megbeszéléseket időnként állva tartják meg. 

Digitális transzformáció

Elképzelés
A vállalat manuális folyamatait digitális, high-end informatikai megoldásokkal váltjuk ki, amelyek ezáltal gyorsabbá, transzparensebbé, hatékonyabbá, és jobb minőségben működővé válnak. A folyamatok digitalizálása során az ügyfelekkel való együttműködés során is előtérbe kerül a papírmentes működés, az elektronikus csatornák használata.

Valóság
Számos szállító hosszas násztáncot lejt a vezetőség körül elképesztőnek mondott digitalizációs megoldásaikkal, amelyek nem csupán gyorsabb üzleti folyamatokat, de tömegével leépíthető dolgozókat és így hatalmas költségcsökkentségi potenciállal kecsegtetnek. A nagy kínlódva kiválasztott digitalizációs platform bevezetése megkezdődik, majd a szervezet gyorsan szembesül a korábbi lean transzformációnál már felismert, de időközben elfelejtett ténnyel, miszerint a cég nem folyamat, hanem intuíció alapon működik. A hipermodern digitalizációs megoldás bevezetése beáll a földbe, végül a projektet azzal húzzák ki a mélyrepülésből, hogy a nyomtatókra kártyaolvasókat szerelnek, így limitálva azt, hogy egy dolgozó hány oldalt nyomtathat ki egy hónapban. Ettől a papírfelhasználás a negyedére esik vissza, igazolva a digitális transzformáció sikerét.

AI transzformáció

Elképzelés
A vállalati döntéshozatali mechanizmusokat mesterséges intelligencia modulok, viselkedéselemző, tanítható, prediktív funkciókkal is rendelkező eszközökkel egészítik ki, amelyek a vásárlói viselkedések, piaci adatok alapján megbízható előrejelzéseket adnak a vállati makro- és mikrokörnyezeti eseményeiről. A vezetőség nyers adatok helyett így komplex projekciók alapján hozhat döntéseket stratégiai és operatív szinten egyaránt.

Valóság
A cég piaci eredményeinek fokozatos romlása miatt a vezetőség kétségbeesetten az innovációba menekül, és AI tanácsadókhoz fordul. A tanácsadók gyors elemzés után megállapítják, hogy a cégben nemcsak mesterséges, de természetes intelligenciában is komoly hiány van, és az első sajnos nem tudja pótolni a másodikat. Ezt azonban tapintatból nem közlik az ügyféllel: inkább bevezetnek egy cuki, villanykörte szemű robottal ábrázolt chatbotot a cég weboldalára, aminek leggyakrabban ismételt mondata a következő: "Sajnos nem értem azt, hogy 'kurvaanyádat', kérem fogalmazza át a kérdést!"

A bejegyzés trackback címe:

https://derrickesharry.blog.hu/api/trackback/id/tr8516399500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zártosztályon 2021.01.31. 21:01:24

Az igazán fejlett nagy cégek ezeket akár szimultán is el tudják kezdeni! Ezzel azokat az embereket, akik esetleg bármit tudnak segíteni a Vállalat termeléséért, végtelen workshopokra, tréningekre, vállalati összetartásokra kényszerítik. Amikor már szemmel jól láthatóak a lüktető erek a homlokukon akkor kirendelnek mellé egy coach-ot, hogy a problémáik gyökerét megragadva, emelje ki a cég teljesítményét a mocsárból.
Ha pedig néhány ilyen elbukik, sebaj! Az mindig a másik futó program miatt történt, aki elkanibalizálta az erőforrásokat! Emiatt pár hónapra rá, egy új szlogennel nyugodtan újra lehet kezdeni.

caganer 2021.02.03. 12:08:23

Zöld transzformáció
A kávéautomata többé nem ad műanyag keverőbaszt a kávéhoz.
A cég beruház 2 elektromos autóra, aminek - és a töltőállomás kialakításának - árából kijönne 5 hagyományos benzines.
A menzára szervezett "milestone achieved" tortázáshoz papíralátéteket és bambuszvillákat rendelünk (bár többszáz tányér és fém evőeszköz áll rendelkezésre).
Digitalizáció - már van rá projekt de 4 éve nem történt semmi.
Kétoldalas nyomtatás - sajnos nem lehet beállítani SAP-ben.
A negyedév dolgozója megkapja a harmadik céges emblémával ellátott hátizsákot.

Jimmy McBibby 2021.02.04. 21:23:07

Ha már energiát fektettek cikk irásba olyan jo lenne ha egyszer irnátok arrol is, hogy akkor szerintetek mi a megoldás, hogyan kell jol csinálni. legalább egy tucat irásotokat olvastam, az összes csak kifiguráz, lefikáz. Egy se tartalmazott számomra értéket.

k.oszto 2021.02.11. 17:22:28

A wunderplan.hu/hu/esemenyek/ oldalra is kéne egy kis SQL transzformáció :)

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near '' at line 4

TanacsLajos 2021.02.12. 08:56:16

@k.oszto: Hű ez valami régi link lehet, ami az előző weboldalunkon volt érvényes, a helyes ez: wunderplan.hu/hu/#to-events
Segítenél abban, hogy hogyan találtál rá?

TanacsLajos 2021.02.16. 21:37:17

@k.oszto: Köszönjük, javítottuk! :)

Sailorland 2021.02.18. 11:01:51

MIndegyik megközelítés esetében nagyon fontos, hogy a szervezetben lévő alkalamzottakat minél jobban zárjuk ki a közös gondolkodásból és előremutató ötletelésből, hiszen honnan is tudnák, hogy mi a helyes, ha eddig rossz környezetben vergődtek?
Ja, hogy ez tulajdonképpen a vezetőkre is igaz? Na, mindegy...

KLB80 2021.04.20. 22:41:04

Tutira a nagy magyar olajcég emberei vagytok
süti beállítások módosítása