Céges létezésünk sok praktikája közül az egyik legfontosabb azt elérni, hogy ne készüljünk ki a stressztől. A stressz egyik legfontosabb forrása az, hogy folyton feladatokat kell megoldanunk: ráadásul minél jobbá és gyorsabbá válunk a feladatmegoldásban, annál többet fognak a nyakunkba lőcsölni. Három nap helyett egy alatt elkészültél a prezentációddal? A jövő hónapban az egész részlegét neked kell csinálni. A becsült két hét helyett már az első hét szerdáján átadod tesztelésre a modulodat? A következő sprintben megkapod a mások által be nem fejezett tételeket is, azt tuti.
Nem egészséges hát túl gyorsan elvégezni semmit, ehhez viszont elengedhetetlenül szükséges az időhúzás mesterévé válnunk. Önmagában véve azonban nem elég mindent lassan csinálnunkí! Ez esetben a környezetünk gyorsan rájön, hogy mennyire improduktív a működésünk. Úgy kell húznunk az időt, hogy mi magunk feddhetetlenek maradjunk, és mindig valaki más tűnjön hibásnak, amiért nem haladunk a feladatainkkal.
- Mindig elfoglaltnak és túlterheltnek fogunk tűnni, ami a fontos emberek sajátja
- Lehetőség szerint mindenki el fogja kerülni, hogy feladattal keressen meg, hiszen tudja: nagy valószínűséggel az sosem készül majd el
- A felszabaduló időnket nyugodtan fordíthatjuk rekreációs tevékenységekre (pl. macskás videók bámulása a youtube-on négy órán át)
- Ha telefonon bárki olyan keres, akitől várhatóan feladat fog érkezni, ne vedd fel a hívást. Ha lehet, válaszolj egy üzenettel, miszerint “Fontos megbeszélésem van, amint lehet visszahívlak.” Aztán természetesen ne hívd vissza azt, aki keresett!
- Előbb-utóbb a zaklató újra és újra hívni fog, a telefont továbbra se vedd fel. A harmadik-negyedik hívás után muszáj lesz már visszahívnod őt, a visszahívás lehetőleg kora reggeli vagy esti időpontban történjen, amikor várhatóan ő nem veszi fel a telefont. Néhány csörgés után azonnal tedd le, és ne vedd fel akkor sem, ha 30 másodperc után újra hív! Ezzel egyszerre demonstrálod azt, mennyire elfoglalt vagy, illetve azt, hogy nem lehet téged csak úgy akármikor felhívni. Veled akkor lehet beszélni, amikor azt te akarod.
- Néhány ilyen iteráció után azért a hívott fél sajnos pont fel fogja venni a telefont. Azzal fogja kezdeni, “Hú, téged aztán nehéz elérni”, rá se hederíts, mondj valami rejtélyeset, például hogy “Ahh ne is mondd, éjjel-nappal az XY projektet csináljuk, sajnos erről többet nem mondhatok tudod a titoktartás miatt, de nagyon durva a dolog”. Ettől a zaklató fél rögtön tudni fogja, hogy van fontosabb dolgod is az ő hülyeségénél, és remélhetőleg rosszul is fogja magát érezni, amiért egy ilyen elfoglalt embert zaklat.
- Akármit is kér, azonnal kérd meg, hogy írjon róla egy emailt, mert olyan rohadtul elfoglalt vagy, hogy el fogod a dolgot felejteni. Ha szerencséd van, nem írja meg az emailt: ilyenkor ha újra hív az áldozat, ugorj az 1-es pontra, minden induljon előről.
- Ha megkapod az emailt, két-három napig ne csinálj semmit. Hívásokra, emailekre ne válaszolj a témában. Ha letelt ez a néhány nap, találomra kaparj össze minél több embert, akiknek bármi közük lehet a feldobott feladathoz, és kezdj el megbeszélést szervezni! Egyáltalán nem professzionális dolog az érintett szakértők megkérdezése nélkül megoldani bármit, ugyebár. Kis szerencsével összeszedhetsz akár hat-nyolc érintettet is, ennyi embernek pedig képtelenség két hétnél korábban megbeszélést szervezni. Újra nyertél egy csomó időt, irány a youtube!
- A megbeszélést egy nappal a kitűzött dátum előtt ütemezd át, told el egy héttel későbbre, hirtelen vészhelyzetre hivatkozva. Vészhelyzet bármi lehet, például hogy még mindig nem sikerült megcsinálod az Angry Birds Star Wars huszonkilences pályáját.
- Ha végre sikerül a megbeszélést megtartani, törekedj arra, hogy valami egészen más vége legyen, mint ahogy azt a támadód elképzelte. Bármilyen eszközzel, de be kell bizonyítanod, hogy amit kér tőled, az nem megcsinálható, mert meg kell előznie egy megvalósíthatósági tanulmánynak, vagy nem illik bele a céges stratégiába, vagy meg kell várni a tizennégy hónapja húzódó adattárház fejlesztéseket. Ha ez sikerül, elfelejtheted a témát, sosem fognak ezzel keresni többet.
- Ha mégsem, akkor sajnos minden hősies erőfeszítésed ellenére elképzelhető, hogy konkrétan kiosztanak neked egy feladatot. Vállalási határidőnek mindenképpen legalább egy hónapot mondj, akkor is, ha egy fél napos feladatról van szó. Ne feledd, te nagyon elfoglalt vagy!
- A következő egy hónapban folyamatosan próbálj valamilyen indokot keresni arra, hogy miért nem lehetett időre megcsinálni a feladatot. Nem jött meg a specifikáció, nem készült el a CRM interfész, szabadságon volt az elemző, tökmindegy. Ha jó indokot találsz a teljesíthetetlenségre, szervezz róla megbeszélést, és ugorj az 5-ös pontra!
- Ne feledd, most már legalább két hónappal a feladat első felmerülése után járunk! Jó eséllyel a legtöbb teendő ennyi idő után elévül, vagy megoldja valaki más, akinek tényleg fontos a dolog. Ha mégsem, akkor nincs más hátra, mint a legrosszabb: konkrétan meg kell csinálnod, amit rád bíztak. Ha ez történne, semmiképpen ne légy túl precíz, gyorsan csapd össze a dolgot pontosan a legeslegutolsó lehetséges pillanatban, majd ha bárki keres a dologgal kapcsolatban, lépj az 1-es pontra, hiszen szükséged lesz egy kis lazításra ezután a kemény meló után!